Vart fjärde år görs en undersökning om hur bra svenska elever är i ämnena matte och naturvetenskap.
Timss är en internationell studie som tittar på hur elever i årskurs 4 och årskurs 8 presterar i ämnena matematik och naturkunskap. Studien genomförs vart fjärde år.
I den senaste studien får elever i årskurs 4 får sin högsta poäng hittills i matematik. Elever i årskurs åtta har fått bättre och bättre resultat sedan 2011.
Svenska elevers kunskaper jämförs med kunskaper hos elever i andra länder. Nu är svenska elever i årskurs 4 på genomsnittet för EU-länder och OECD-länder. Årskurs 8 ligger nu över genomsnittet.
OECD är en internationell organisation med 38 medlemsländer. OECD står för Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling.
I naturvetenskap presterar svenska elever bättre än genomsnittet för EU-länder och OECD-länder.
Men studien visar också att svenska elever har en mer negativ inställning och ett sämre självförtroende i matematik och naturvetenskap jämfört med den senaste studien 2019.
Fundera och diskutera
- Vad tycker du om att plugga matte?
- Vad skulle du behöva för att bli ännu bättre på matte?
- Vilket är ditt favoritämne i skolan? Varför?
Vart fjärde år undersöker forskare
hur bra elever i flera länder
är på matematik och naturvetenskap.
Denna gången visar undersökningen
att svenska elever har blivit bättre på matte.
Svenska elever i årskurs 4
ligger nu på genomsnittet i matematik
jämfört med fjärdeklassare i andra länder.
Att svenska elever ligger på genomsnittet
betyder att de är ungefär lika bra som andra.
I naturvetenskap ligger svenska elever
över genomsnittet jämfört med andra.
Det betyder att svenska elever
är lite bättre på naturvetenskap
än elever i andra länder.
Fundera och diskutera
- Vad tycker du om att plugga matte?
- Vad skulle du behöva för att bli ännu bättre på matte?
- Vilket är ditt favoritämne i skolan? Varför?