Forskare vill ta reda på hur matreklam påverkar vad barn äter. För att få svar på det tar de elever till hjälp.
Vi har reklam omkring oss hela tiden. Reklam finns till exempel på nätet, på tv och på olika platser utomhus.
En del av reklamen handlar om att få oss att köpa mat. Enligt forskare handlar nästan all matreklam som finns utomhus om snabbmat. Snabbmat är ofta onyttigare än annan mat eftersom det exempelvis kan innehålla färre grönsaker och mer fett.
Forskare vid Karolinska institutet i Stockholm håller just nu på att undersöka hur matreklam påverkar vad barn äter.
Först vill forskarna ta reda på vad för matreklam barn ser när de är utomhus. Till sin hjälp har forskarna elever. Eleverna får en app i sina telefoner som de använder för att ta bilder av reklamen de ser och skicka det till forskarna.
Senare i undersökningen ska eleverna också ta bilder på maten de äter och berätta för forskarna hur de tänker kring mat. På så sätt vill forskarna ta reda på hur matreklamen påverkar vad barnen väljer att äta.
Fundera och diskutera:
1. Hur tror du att reklam påverkar dig?
2. Tror du att matreklamen påverkar vad barnen äter? Varför/varför inte?
3. Varför tror du att matreklam brukar handla om snabbmat?
Reklam finns nästan överallt.
Det finns reklam på internet,
på tv och i apparna på mobilen.
Det finns också reklam utomhus.
Nu vill några forskare
lära sig mer om hur reklam påverkar barn.
De vill lära sig mer om matreklam
alltså reklam för mat.
Forskarna får hjälp av elever
för att lära sig mer om matreklamen.
Eleverna ska nämligen fotografera
all matreklam de ser utomhus.
På så sätt får forskarna veta
vilken reklam som barn ser.
Senare ska eleverna också ta kort
maten de äter.
På så sätt kan forskarna se
hur reklamen har påverkat eleverna.
Fundera och diskutera:
1. Hur tror du att reklam påverkar dig?
2. Tror du att matreklamen påverkar vad barnen äter? Varför/varför inte?
3. Varför tror du att matreklam brukar handla om snabbmat?